De overgang maken van collega naar manager

Hogerop komen op de carrièreladder is een mijlpaal die je harde werk, toewijding en potentieel erkent. De overgang naar een leidinggevende rol brengt echter zijn eigen uitdagingen en verantwoordelijkheden met zich mee. Het is een rol waar weinig mensen voor zijn opgeleid. Om de overgang van teamlid naar de rol van teamleider of afdelingsmanager soepel te laten lopen vind je hier wat tips.

Hoe bereid je je voor op leiderschap?

Denk vooral eerst zelf nar over de soort leider die je wilt zijn. Hoewel managementstijlen variëren, is het belangrijk om je eigen authentieke leiderschapsstijl te ontwikkelen die zowel bij jou als bij je team aanslaat.

Houd rekening met je sterke en zwakke punten en kernwaarden bij het bepalen van je keuze voor een management stijl. Ben je meer geneigd tot een democratische aanpak, waarbij het team wordt betrokken bij de besluitvorming? Of misschien een transformationele leider die anderen inspireert en motiveert voor een gemeenschappelijke visie? Ga je voor structuur of juist veel innovatie en wendbaarheid? Denk na over welke leiderschapskwaliteiten je bewondert bij anderen en hoe je die kunt verwerken in je eigen stijl. Onthoud dat leiderschap een reis van groei en leren is. Blijf openstaan voor feedback, zoek voortdurend naar mogelijkheden voor verbetering en wees aanpasbaar in uw leiderschapsaanpak naarmate je meer ervaring opdoet.

Vooral: leg de lat niet meteen té hoog. Ik zie het daar bij veel mensen mis gaan.

Duidelijkheid over nieuwe rol en verantwoordelijkheden

Als je in je rol als teamleider stapt, is het belangrijk om het belang van de functie echt te begrijpen. Je bent niet langer alleen teamlid; jij bent degene die verantwoordelijk is voor de groei, ontwikkeling en het beheer ervan. Hoger management zal naar jou kijken voor oplossingen en je kunt in de sandwich positie terecht komen tussen hen en je team.

Verdiep je dus in de strategie van het bedrijf en hoe het ervoor staat. Investeer tijd in het lezen van intern beleid, procedures, managementsystemen, ongeschreven regels, prestatie-evaluaties en meer. Het kan veel zijn om in je op te nemen maar het gaat je een voorsprong geven zodra je in positie bent. Neem ook de tijd om met HR of je directe manager helderheid te krijgen over je taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Onderhandel over de zaken die je anders wilt inrichten. Hoe verging het mensen die de rol vóór jou vervulden en wat zijn de verwachtingen nu? Moet het anders? Welke handelingsruimte en middelen krijg je mee?

Leer operationele taken te delegeren

Nu dat je in zekere zin ‘boven’ het team staat is het onverstandig om tegelijk in het team te zitten. Je bent niet langer lid van het team maar leider van het team. Dat betekent dat je minder dan voorheen zelf zaken oppakt uit de operatie. Onderdruk de neiging dat wel te doen ‘omdat je de materie zo goed kent’ of ‘de klant vraagt naar jou’. Wanneer je niet werkt aan de kaders voor team performance zal je de regie gaandeweg aan verliezen. Afstand tot de dagelijkse zaken maakt het mogelijk om uit te zoomen en overzicht te bewaren. Zo leid jij het team naar de volgende ontwikkelfase. Dat is nu jouw rol.

Luister naar het team

Start met luisteren. Grijp deze kans om te begrijpen wat teamleden drijft, bespreek hun sterke punten en hun verwachtingen. Elk teamlid is uniek, en als je ze individueel leert kennen, kun je een sterk en samenhangend team opbouwen. Als het kan begin met een-op-een gesprekken . Luister actief naar hun feedback en zorgen en neem hun inbreng op in besluitvormingsprocessen om het moreel en de betrokkenheid te vergroten. Ontvang ook de emoties die er spelen rondom jouw benoeming. Beter op de tafel dan dat frustraties ondergronds gaan.

Open cultuur van feedback

Het creëren van een cultuur van feedback is van cruciaal startpunt. Bevorder open communicatie, continue verbetering en teamgroei. Dit is wat anders dan kritiek! Het aanmoedigen van feedback binnen je team kan leiden tot meer vertrouwen, transparantie en samenwerking.

Geef zelf het goede voorbeeld. Moedig in teamvergaderingen het successen vieren aan en reageer constructief op mislukkingen. Blijf daarbij in je rol. Huil niet mee met de wolven maar spreek aan op eigenaarschap (passend bij de rol de iemand heeft).

Investeer in relaties binnen team

Neem een paar maanden de tijd om iedereen aan de nieuwe verhoudingen te laten wennen. Wees duidelijk over je verwachtingen en begrens gedrag waar nodig. Pak eventuele misverstanden of conflicten uit het verleden aan door middel van open en eerlijke communicatie. Investeer in het begin al in een paar laagdrempelige team uitjes. Let wel op: dek na over hoe je ook sociaal de transitie maakt van teamlid naar teamleider.

Steun voor de transitie van collega naar manager

Je maakt de overgang van teamlid naar teamleider. Het is lastig de balans te bewaren tussen benaderbaar zijn en het aanspreken op professionele grenzen. Veel nieuwe managers vinden het bovendien lastig om het oude werk los te laten of worden overspoeld door het gevoel overal verantwoordelijk voor te zijn.  Er worden nieuwe kwaliteiten van jou aangesproken die nog niet altijd sterk zijn ontwikkeld.

Het werken met een externe coach of mentor kan in de eerste fase heel prettig zijn. Daarvoor zijn vaak 6 a 7 sessies voldoende om goed te landen in de nieuwe rol als manager of teamleider.

Coach, trainer, facilitator en consultant met veel ervaring in het bedrijfsleven, gemeenten en zelfstandig bestuursorganen. Helpt nieuwe managers bij de overgang van teamlid naar teamleider

De auteur is Yvette van Aarle, eigenaar van YA Coaching & Consulting. Yvette is strategisch adviseur coach, trainer en facilitator.