Wat is emotionele intelligentie?

Intelligentie heeft je ver gebracht, maar vermoedelijk is je taakgerichtheid daarin meer leidend geweest dan je relatiegerichtheid. Emotionele intelligentie wil zeggen dat door middel van inzicht in je eigen systemen en de van je omgeving bewuste keuzes kan maken in je eigen reacties zodat je optimaal in verbinding blijft in het behalen van je doelen.

Grondlegger Goleman maakte het onderscheid al volgt:

Hoe train je emotionele intelligentie? 19 tips

Praktische oefeningen om zelfbewustzijn te vergroten

Zo wordt je meer bewust van jouw eigen emoties en groeit je zelfvertrouwen

  1. Houd een reflectiejournaal bij (gebruik daarbij een reflectiemodel)
  2. Oefen te vertragen
  3. Stap uit de situatie en bekijk verschillende perspectieven
  4. Train jezelf op positiviteit/positieve gedachten

Praktische oefeningen om sociale bewustzijn te vergroten

Zo verbreed je je perspectief en bewustzijn

  1. Vergroot je waarnemingsvaardigheden door emoties en gedrag van de ander te bestuderen
  2. Ondersteun als coach mensen in hun persoonlijke ontwikkeling en leer wat hen belemmert in hun persoonlijke groei
  3. Onderzoek in gesprek waar, wanneer en hoe jij voor de ander waarde toevoegt
  4. Bestudeer de team dynamiek en de talenten binnen het team

Praktische oefeningen om zelfmanagement te verbeteren

Zo krijg je steeds meer regie op de manier waarop je leiding geeft en resultaten bereikt

  1. Oefen met manieren om je eigen emotionele reacties te reguleren in het moment van interactie met de ander
  2. Ontdek manieren om kalmte te vinden in lastige situaties
  3. Onderzoek welke overtuigingen en aannames in je beoordeling van de situatie mogelijk mee spelen
  4. Probeer op verschillende manieren gecontroleerd uiting te geven aan bovenstaande ontdekkingen

Praktische oefeningen om samenwerking/relatiebeheer te verbeteren

Zo versterk je de partnership en samenwerking binnen je organisatie

  1. Benoem talenten van de ander en bied hen ontwikkelkansen aan ipv jouw tips
  2. Vind actief consensus op basis van de wensen/behoeften van de ander
  3. Check in communicatie de juiste emotionele toon en sluit daarin aan
  4. Wanneer je voelt dat een conflict dreigt te ontstaan samen manieren vinden waarop dat kan worden afgewend
  5. Stel vragen over idealen en initieer nieuwe ideeën die inspelen op de beleving van de ander
  6. Bouw netwerken op basis van geven en nemen (gezamenlijke voordelen)
  7. Leer eigen success met het team te delen (wij taal)

Wil je eens sparren over de situatie op je werk? Bel me gerust en wie weet is dat al de eerste stap naar inzicht en een oplossing. Mail info@yacoaching.nl of bel 030 2006918.