Werkt online coaching?

Zeker nu in de Corona pandemie is het soms nodig om over te schakelen naar coaching online. Als ik online coach gebruik ik naast videobellen ook e-mail, Whatsapp of de telefoon. Of we overstappen op e-coaching bespreken we samen.

Ik heb mensen in mijn coachpraktijk die eerst enorm opzien tegen online coaching. Dat is maar deels terecht. Het is mijn ervaring dat er inderdaad informatie verloren gaat als je niet samen in een kamer zit. Wat dat exact is weet ik nog niet, er lijkt een vierde dimensie te zitten in communicatie naast zien, horen en voelen. Dat gezegd hebbende, ik heb ook hele effectieve sessies gehad via beeldbellen, de inzichten komen net zo goed.

Coachen met Zoom en Miro

Afwisselend live en via beeldbellen heeft voor coachees en mijzelf goed gewerkt.  Ik verkies voor teams zeker Zoom omdat je er kunt werken met break out rooms. Verder werk ik met Miro als vaste whiteboard omdat het het dichtste bij het gevoel van een flip over met post-its komt.

Bij individuele coaching deel ik de werkmodellen en oefeningen via schermdelen. Soms deelt een coachee een oefening. En zo houden we het interactief. Sommige coachees willen niet meer terug naar offline…

Bellen, sms en Whatsapp als extra

Er wordt bij e-coaching al snel gedacht aan videobellen. Maar voor mij zijn bellen, sms en Whatsapp ook perfecte manieren om tussentijds gerichte interventies te doen. Als een coachee in een lastige situatie zit kun je via deze kanalen heel gericht een kort leermoment bieden in het ‘hier en nu’.  Zeer effectief!

Bewezen nut van coachen online

Ook onderzoek naar e-coaching laat zien dat online soms juist effectiever is.  Iemand kan heel snel in het hier-en-nu van een situatie geholpen worden door een vertrouwd iemand. Je inzichten kun je dan direct toepassen en wetenschap heeft aangetoond dat daar grote leermomenten gebeuren. Met ‘gewone’ coaching heb je vaak een tweewekelijkse sessie en dan ben je alweer uit het moment.

Onderzoek wijst uit dat sommige coachees juist op afstand meer uit durven te spreken.  Bij team coaching is ondertussen bekend dat het online coachen van groepen groter dan 8 mensen bijna niet te doen is, vooral omdat de kleine onderlinge signalen dan verloren gaan.

Recent onderzoek wijst uit dat zelfs het toepassen van chatbots voor specifieke onderdelen van het coachen bijzonder effectief kunnen zijn. Dat was voor mij een eye-opener. Ik ben benieuwd hoe jij daar tegenover staat?

Waar let een online coach op?

Wel gelden er voorwaarden bij online coachen:

  • je neemt even extra tijd om te wennen samen
  • de internet of telefonie verbinding is stabiel
  • het gesprek kan ongestoord en veilig plaatsvinden (net als in de ‘gewone’ coaching)
  • er worden duidelijke afspraken gemaakt over hoe je omgaat met tijd (net als in de ‘gewone’ coaching)

Wil je horen hoe ik dat aanpak? Bel me gewoon op 06 27 077 109 dan deel ik graag mijn ervaringen.

Online coach