Morele stress is een intrigerend fenomeen dat zich niet alleen beperkt tot de zorg, het onderwijs en bij de politie maar ook zijn schaduw werpt over het bedrijfsleven. In deze blog duiken we dieper in de wereld van morele stress en de impact op mensen. Wat is het precies? Wat is de impact? En welke wetenschappelijke inzichten helpen ons om ermee om te gaan?

Managers bij middelgrote organisaties zijn gewaarschuwd. “We hebben het sterke vermoeden dat juist op  de kleine kantoren vaker misstanden plaatsvinden” las ik laatst in het NRC over een onderzoek naar misstanden in het notariaat. Situaties die persoonlijke waarden overschrijden kunnen leiden tot morele stress bij medewerkers. Juist een belangrijk onderwerp dus om aandacht aan te besteden, ook bij het middenbedrijf.

Wat is morele stress?

Wat is morele stress, vraag je je misschien af? Nou, het is die innerlijke strijd die je voelt wanneer je baas, patiënt, klant, burger, ouder, leerling je vraagt om iets te doen waarvan je weet dat het ethisch twijfelachtig is. Denk aan situaties zoals liegen, sjoemelen met cijfers of regels breken.

Morele stress is het gevoel dat ontstaat wanneer je vastzit tussen wat juist is en wat van je verwacht wordt. Een moreel schuldgevoel. Dat maakt het net weer anders dan ‘normale’ stress.

Voorbeelden uit de Actualiteit

Morele stress kan elke dag aan de orde zijn in meer of mindere mate.

  • Recent toen de politie bij de ontploffing in Rotterdam moest besluiten wel of niet de binnengedrongen familieleden te verwijderen van het rampterrein.
  • Medewerkers op het mediapark in Hilversum die misstanden zagen gebeuren maar niks hebben kunnen of willen zeggen.
  • De verpleegkundige op een drukke intensive care-afdeling die moet beslissen welke patiënt voorrang krijgt bij een tekort aan beademingsapparatuur.
  • Een notaris die door een cliënt wordt gevraagd om een testament te wijzigen ten gunste van één familielid.